Fredagssnack med dottern i USA och vanligt lördagsröj

I går eftermiddag när jag satt vid datorn och precis skrivit i min blogg så ringde Elin från USA på skype! Jag blev först förvånad och sedan glad, jag visste ju inte att hon kunde ringa när som helst bara man hade datorn igång!
Först bara snackade vi om ditt och datt i ca 45 minuter. Därefter ringde hon igen efter några timmar och var helt förtvivlad. När hon duschat och varit på toaletten så blev det översvämning i badrummet och vatten kom ända ut i rummet utanför på heltäckningsmattan (praktiskt!). Jag försökte lugna henne med att detta är sådant som kan hända i hus och att det inte var hennes fel. Därefter ringde hon igen och grät eftersom det luktade bajs och ingen var hemma och värdmamman inte verkade ta det på allvar. Elin skickade sms till mamman för att säga att det nog var säkrast att skaffa dit en "plumber"! Och jag fick lugna igen och trösta med att detta skulle säkert ha hänt ändå.
Gammal är äldst när jag läser Elins blogg idag om att detta har hänt förut 2GÅNGER!!! Man skulle ju kanske tycka då att de skulle ha gjort något åt det, eller hur? Men det kanske är så här amerikanen fungerar, en axelryckning och låt oss vänta och se......? Men som sagt, det drabbar ju inga fattiga så de tycker kanske att det är OK att punga ut en massa pengar i nödlösning i stället för att försöka göra en ordentlig renovering av avloppet eller pumpen eller vad det nu var??? 
Efter detta lilla kaos kunde jag sedan lugnt slå mig till ro för att se finalen av På spåret. Sushin som jag köpte på konsum var helt OK, riktigt gott faktiskt!

I dag lördag har jag gjort lite vanligt "röj" som t ex tvättning, diskning, plockning och dammsugning. F.... F...en vad det är tråkigt att dammsuga. Kanske det är förklaringen till att det nu var väldigt dammigt i alla hörn och på alla mattor..... alltså att det går för lång tid mellan varje gång som dammsugaren kommer fram!?
Efter en promenad så tog jag mig samman och satte mig med uppsatser som också legat nu ett tag så att de samlat damm (nästan). Jag måste helt enkelt rätta dem nu eftersom till vecka så kommer nästa nationella prov, i engelska denna gång. Det tar aldrig slut med prov och rättning och bedömning.
Jag älskar mitt jobb som lärare men avskyr den här delen med att bedöma och sätta betyg. Om man ändå slapp det!
Kvällen avslutades med finalen i melodifestivalen! Vi har inte sett alla delfinaler och hade alltså inte hört alla bidrag. Men vi, Anders och jag, var helt eniga om att Annas bidrag (nummer 9) gick helt in i hjärtat. Hon har en helt otrolig utstrålning och en ovanlig och speciell röst. Vilken tur att det för en gångs skull var favoriten som vann! Grattis Anna och lycka till i Oslo!

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2010/article6774439.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0